Luca Fay van de Laar

Luca Fay van de Laar (2001) is een multidisciplinair kunstenaar – voornamelijk schilder en performer – geboren in Eindhoven, Nederland. Ze studeerde in 2024 af in de richting Beeldende Kunst aan het St. Joost School of Art & Design. Voor haar stage reisde ze af naar Duitsland, waar ze werkte op een boerderij gespecialiseerd in natural horsemanship. Ze werkt momenteel in Breda, waar ze zorgt voor drie paarden.

Voor Van de Laar is het essentieel om haar schilderpraktijk in balans te brengen met iets dynamisch en communicatiefs. Dit vindt ze in samenwerkingsperformances en het werken met paarden. De helderheid, rust, fysieke aanwezigheid en gevoeligheid die nodig zijn om een goede metgezel voor paarden te zijn, brengt ze mee naar haar schilderspraktijk.

Van de Laar schildert vaak paarden en andere dieren samen met mensen, afgebeeld in liggende of krullende houdingen. Haar schilderijen tonen een subtiele spanning tussen zwaarte en kwetsbaarheid en verwondering en speelsheid, de zachte penseelstreken creëren dromerige beelden. Het is niet van belang dat haar schilderijen volledig worden begrepen; belangrijker is de poging om te voelen wat er gebeurt – net als in de interactie met een paard.

Soms vindt er een onverwachte, speelse ingreep plaats – zoals een sliert van rode kool langs de hoeken van een ruimte van 50 vierkante meter. Of een woekerend onkruid, haast een boom die langs de muren lijkt te groeien, gemaakt van verfrommelde stroken karton. Een performance over een rups en een origami-hert. Een meer dan levensgroot paard van papier-maché, liggend op de grond.

Van de Laar wil de taal van dieren begrijpen, met name van “gezelschapsdieren”, en in het bijzonder van paarden. We verlangen ernaar bij hen te zijn, en tegelijkertijd verwachten we van hen dat ze presteren.

_

Luca Fay van de Laar (2001) is a multidisciplinary artist – primarily a painter and performer – born in Eindhoven, the Netherlands. She graduated with a degree in Fine Art from St. Joost School of Art & Design in 2024. For her internship, she travelled to Germany to work on a farm specializing in natural horsemanship. She is currently based in Breda, where she takes care of three horses.

For Van de Laar, it is essential to balance her painting practice with something dynamic and communicative. She finds this in collaborative performances and working with horses on a farm. The clarity, calmness, physicality, and sensitivity required to be a good companion to horses are qualities she brings into her painting practice.

Van de Laar often paints horses and other animals alongside humans, depicted in reclining or rotating poses. Her paintings reveal a subtle tension between gravity and vulnerability, and between wonder and playfulness, with soft brushstrokes creating dreamy images. It is not essential for the paintings to be fully understood; what matters is the attempt to feel what is happening – much like interacting with a horse. You may never fully know the other, but you can strive to understand and, more importantly, trust your intuition.

Sometimes there’s a burst of unexpected intervention – like a string of red cabbage around the corners of a 50 square meter space. Or a fast-growing weed or tree sprouting from the walls, made of strands of thin cardboard. A performance about a caterpillar and origami deer. A larger-than-life papier-mâché horse, lying on the ground.

Van de Laar feels a profound urge to understand the language of animals, particularly focusing on “companion animals,” with a special interest in horses. We long to be with them, yet we also expect them to perform.